سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چه موقع از کابل شیلددار استفاده کنیم؟

 

 تداخل الکترومغناطیسی EMI)     ) در سراسر کف کارخانه رایج است. به همین دلیل است که کابل های داده و سیگنال معمولا با هادی های عایق محافظت می شوند و با یک لایه رسانا پیچیده می شوند. محافظ نویز الکتریکی را کاهش می دهد و تاثیر آن بر سیگنال ها را کاهش می دهد و همچنین تشعشعات الکترومغناطیسی را کاهش می دهد. محافظ از تداخل بین کابل های نزدیک به یکدیگر جلوگیری می کند. محافظ نه تنها از کابل شیلددار محافظت می کند بلکه می تواند از ماشین آلات و افراد نیز محافظت کند. 

 

دو سپر

TOPFLEX EMV-UV-2YSLC11Y-J     هلوکابل از یک محافظ دوتایی برای مقاصد EMC     استفاده می کند. هادی ها ابتدا با استفاده از یک فویل آلومینیومی مخصوص پیچیده می شوند و سپس قبل از اینکه کابل در ژاکت پلی اورتان (PUR) محصور شود، یک نوار مسی قلع شده اعمال می شود.

کابل های برق به گونه ای ساخته شده اند که سازگار با الکترومغناطیسیEMC)     ) باشند تا تولید نویز را به حداقل برسانند، که بر بسیاری از سیستم های دیگر مانند ارتباطات رادیویی و داده تأثیر می گذارد.

 

کابل های ارتباطی برای جلوگیری از تأثیرات روی داده های ارسال شده از EMI    محافظت می شوند. برای جلوگیری بیشتر از مکالمه متقابل و اتصال، کابل های ارتباطی نیز جفت شده و به صورت جداگانه محافظت می شوند.

 

قیطان-تصویر

این نمودار زاویه پیچش را نشان می دهد که عامل تعیین کننده ای در انعطاف پذیری کابل های محافظ است. شکاف های پوششی جایی هستند که نویز سیگنال می تواند خارج شود، زیرا پوشش های محافظ بافته شده تقریباً. 85? از هادی (ها).

در برخی از کاربردها، مانند مواردی که به کابل سروو نیاز دارند، محافظ دو یا حتی سه گانه مورد نیاز است: اطراف هادی ها، اطراف جفت های پیچ خورده و اطراف کل کابل.

 

برخی از برنامه ها به کابل های محافظ نیاز ندارند. به عنوان مثال، اگر کابلی در کابینت یا دور از سایر منابع نویز استفاده شود، نیازی به محافظت از آن نیست، زیرا از قبل از نویز و EMI محافظت می شود.

 

انواع حفاظ

کابل شیلددار از یک طرح بافته شده و مارپیچ یا محافظ مایلار یا فویل با روکش فلزی استفاده می کند. محافظ در اطراف هر هادی بسته می شود تا نویز را بین 85 تا 100 درصد کاهش دهد، بسته به پیکربندی. حداکثر محافظی که یک سپر بافته می تواند داشته باشد 90? است. سپرهای مارپیچی می توانند 98? را ارائه دهند، در حالی که Mylar با پوشش فلزی می تواند 100?EMI را منحرف کند.

 

استفاده از یک لایه نازک از مایلار یا فویل آلومینیومی، شکاف هایی را که ممکن است در طرح های بافته شده با آن مواجه شوید، از بین می برد. این فویل به یک پشتی پلی استر متصل می شود تا پوشش 100? را ایجاد کند. با این حال، از آنجایی که نازک است، می تواند استفاده از کانکتورها را به یک چالش تبدیل کند. محافظ فویل همچنین می تواند در کاربردهای با انعطاف پذیری بالا آسیب ببیند، بنابراین طرح های مارپیچ یا بافته در آنجا بهترین کار را دارند.

همانطور که توضیح داده شد، محافظ بافته شده از شبکه ای از سیم های مسی برهنه یا قلع شده ساخته شده است که به هم بافته شده اند. هنگام چین دادن یا لحیم کاری یک کانکتور، خاتمه آن آسان است. به دلیل قیطاندن، شکاف های کوچکی از پوشش رخ می دهد، بنابراین تنها 90? رتبه سپر ایجاد می شود. اگر کابل حرکت نمی کند یا خم نمی شود، این پوشش باید کافی باشد. با این حال، طرح بافته شده هزینه و وزن را به طرح نهایی اضافه می کند.
 
اگر محیطی بسیار پر سر و صدا باشد، یک کابل ممکن است از چندین لایه محافظ با طرح های بافته و فویل استفاده کند. گاهی اوقات جفت سیم ها به صورت جداگانه علاوه بر محافظت از کل کابل، محافظ می شوند. این کار برای جلوگیری از تداخل بین جفت ها انجام می شود.
 
علاوه بر پوشش قیطان، حداکثر قطر مجاز تک رشته قیطان و زاویه پیچش نسبت به محور محوری هادی نیز در ساخت تعیین می شود. هرچه تک رشته نازکتر و زاویه پیچش کوچکتر باشد، کابل انعطاف پذیرتر است. با این حال، قطر سیم تک به دلیل الزامات مکانیکی محدود شده است.
 
یک محافظ کابل بسته به دستگاه قیطان از مقداری رشته تشکیل شده است (16، 24، 32). تعداد کل رشته ها برابر است با تعداد رشته های یک عنصر بافنده ضربدر تعداد عناصر. قطر رشته، زاویه پیچش و عدد تاشو نیز چگالی یک سپر را تعیین می کند. رشته های منفرد برای ایجاد رشته های بزرگتر ترکیب می شوند. سپس رشته‌های بزرگ‌تر از سیم‌پیچ‌ها باز می‌شوند و بر روی ماشین‌های بافندگی ویژه برای ساخت و ساز در اطراف هادی‌ها نصب می‌شوند.
 
اتصال کابل های محافظ
همانطور که در بالا ذکر شد، طرح‌های خاصی پرس یا لحیم کاری کانکتورها را راحت‌تر از سایر طرح‌ها انجام می‌دهند. با این حال، توجه به این نکته حائز اهمیت است که کانکتور نیز باید رتبه بندی های مشابه کابل را برای محافظت موثر ارائه دهد. در نهایت، مهم است که کابل در یک انتها به زمین متصل شود تا پتانسیل ایجاد حلقه های نویز از بین برود.

 

منبع: https://www.wireandcabletips.com/importance-shielding-cabling/