سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقایسه سیم استاندارد با سیم جامد

در دنیای سیم کشی، سیم های جامد و رشته ای هر دو گزینه های بسیار توانمندی هستند. انتخاب به درخواست شما بستگی دارد. هر نوع سیم در زمینه های مختلف برتری دارد و استفاده از سیم مناسب می تواند بین نصب موفق و نصبی که به سرعت خراب می شود تفاوت ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: سیم های انعطاف پذیر چیست؟

 

سیم جامد چیست؟

رشته مس جامد به این معنی است که یک رشته مس به عنوان رسانا عمل می کند. اندازه‌های معمول سیم THHN - ترموپلاستیک، مقاوم در برابر حرارت بالا و روکش نایلون - که از رشته‌های جامد استفاده می‌کنند عبارتند از 14، 12 و 10 سیم سنج آمریکایی (AWG). کابل‌های Romex® NM-B و کابل تغذیه زیرزمینی (UF-B) نیز از سیم جامد برای کابل‌های 14، 12 و 10 AWG استفاده می‌کنند.

 

سیم جامد سنگین و ضخیم است و دوام خوبی دارد. آنها می توانند تحرکات و استرس های محیطی بیشتری را کنترل کنند. از آنجایی که سیم مسی کاملاً جامد است، به ارائه جریان های بالاتر نیز کمک می کند.

 

پیمانکاران، برقکاران و نصاب ها از این اندازه سیم برق در خانه ها و ساختمان ها استفاده می کنند. آنها می خواهند کابل ها به جای انعطاف پذیری سفت باشند تا در هنگام نصب فرم خود را حفظ کنند. در مقابل، یک سیم اکستنشن به گونه‌ای ساخته شده است که انعطاف‌پذیر باشد تا کاربر بتواند راحت‌تر آن را به صورت روزانه اداره کند.

بیشتر بخوانید: سیم های نصب ثابت چیست؟

 

Stranded Wire چیست؟

سیم های رشته دار از چندین سیم کوچکتر استفاده می کنند و آنها را به هم می پیچند تا قطری برابر با یک رشته جامد داشته باشند. به عنوان مثال، به جای استفاده از یک رشته مسی جامد 10 AWG، می توانید یک سیم 10 AWG با 19 رشته نیز تهیه کنید. بدیهی است که آن 19 رشته همگی 10 AWG نیستند وگرنه قطر کابل بسیار بزرگتر خواهد بود.

 

سازندگان محاسبه می کنند که چه تعداد رشته از کدام گیج عملکردی معادل یک سیم جامد 10 AWG ارائه می دهد. به این ترتیب، هر دو قطر مس، جامد یا رشته‌ای، جریان یکسانی را اعمال می‌کنند. سیم رشته‌ای را می‌بینید که دارای دو عدد است. اولی به تعداد رشته ها اشاره دارد و دومی به گیج هر رشته اشاره دارد. یک کابل 7/30 دارای هفت رشته 30 AWG خواهد بود.

 

این رشته های نازک و فشرده سیم معمولاً با مواد غیر رسانا عایق بندی می شوند. بزرگ‌ترین مزیت آن‌ها این است که به راحتی از هندسه‌های پیچیده عبور می‌کنند و می‌توانند در فضاهای کوچک یا پیچیده، معمولاً در داخل خانه، بپیچند.

 

Flexible Stranding چیست؟
به طور معمول، سیم برقی که در خانه ها یا ساختمان ها استفاده می شود، گزینه انعطاف پذیری ندارد زیرا کابل ها نصب می شوند و دیگر هرگز لمس نمی شوند. با این حال، سیم‌های پسوند و کابل‌های برق برای استفاده در طول روز از سیم پیچ باز می‌شوند و برای استفاده بعدی روی قرقره باز می‌شوند. کابل های ژنراتور و کابل های جوش به عنوان کابل های انعطاف پذیر با رشته های بسیار نازک به ذهن خطور می کنند.
 
اگر به کابل انعطاف پذیر نیاز دارید، می توانیم سیم برق شما را به کابل برق ارتقا دهیم. فقط به یاد داشته باشید که کابل های برق دارای طراحی زیادی برای فرسودگی و پارگی در فضای باز هستند که به قیمت کمک می کند، مانند رشته های انعطاف پذیر و عایق لاستیکی ضخیم.
 
سیم جامد در مقابل سیم رشته ای: کدام را باید استفاده کنید؟
هیچ یک از سیم های جامد یا رشته ای بهتر از دیگری نیست. مورد مناسب به سادگی به برنامه شما بستگی دارد. سیم‌های رشته‌ای معمولاً فقط برای کاربردهای داخلی استفاده می‌شوند که با خمش مداوم زیادی مواجه نمی‌شوند، به‌ویژه اگر در فضای تنگ یا پیچیده باشند. معمولاً سیم های جامد را در زیرساخت ها و تأسیسات در فضای باز مشاهده خواهید کرد که به دوام بیشتری نیاز دارند.
در اینجا برخی از راه های متفاوت سیم های رشته ای و جامد آورده شده است:
 
مسیریابی: با افزایش انعطاف‌پذیری، سیم رشته‌ای می‌تواند از میان تأسیسات و موانع پیچیده بپیچد و بچرخد.
ظرفیت و فاصله: یک سیم رشته ای سطح بیشتری را روی هادی ها ایجاد می کند و فضای کمتری برای عبور جریان ایجاد می کند. بدون این محدودیت، سیم های جامد می توانند ظرفیت بار بالاتری را تحمل کنند و از افت ولتاژ در فواصل طولانی جلوگیری کنند.
انعطاف‌پذیری: کابل‌های رشته‌ای می‌توانند پیچ ??خوردهوبهمکان‌هایبیشتریتبدیلشوند،والگوهایخاصیمی‌تواننددرطولزمانخمشبیشتریداشتهباشند. سیمهایجامددرکاربردهاییبالرزشیاحرکتبیشترعملکردبهتریدارند.
هزینه: از آنجایی که سیم رشته‌ای فرآیند تولید پیچیده‌تری دارد، گران‌تر هستند.
تولید گرما: سیم رشته ای دارای شکاف های هوایی بین هادی ها است که اجازه می دهد گرما از بین برود. این شکاف ها می توانند به حفظ دمای پایین تر کمک کنند.
خوردگی: افزایش سطح یک سیم رشته ای فرصت بیشتری برای خوردگی فلز ایجاد می کند. سیم جامد بهتر می تواند از خوردگی جلوگیری کند.
سیم جامد و رشته ای را از سیم و کابل WesBell دریافت کنید
چه پروژه بعدی شما نیاز به سیم رشته ای داشته باشد یا یک سیم جامد، سیم و کابل WesBell طیف وسیعی از راه حل ها را دارد. ما با ارائه گواهینامه ISO 9001:2015 و خدمات آماده سازی، مانند برش سیم، پیچاندن و مونتاژ مهار، ارائه دهنده اصلی سیم کشی برق هستیم.
 
اگر مطمئن نیستید که کدام نوع سیم برای برنامه شما مناسب است، تیم آگاه ما خوشحال است که به شما در یافتن آن کمک کند. انتخاب گسترده محصولات سیمی ما را به صورت آنلاین کاوش کنید!
 
https://wesbellwireandcable.com/blog/3-stranding-options-for-electrical-wire/