سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کابل مقاوم در برابر حرارت چیست؟

چیزی به نام هوای بد وجود ندارد، فقط لباس های نامناسب، همانطور که وقتی کسی از باران و سرما شکایت می کند، می گوییم. اگر با باران می بارید، شنل یا بارانی با غشای پلاستیکی ضد آب می پوشیم و در هوای سرد یک ژاکت با آستر پشمی گرم می پوشیم. همچنین «لباس‌های» متفاوتی برای کابل‌ها وجود دارد: غلاف پوشش محافظ بیرونی کابل بسته به کاربرد مورد نظر دارای ترکیبات مختلف مواد است. راز پیدا کردن ترکیب مناسب است و این نیاز به تخصص زیادی دارد. در اینجا چند نمونه از این که چگونه دانشمندان مواد می توانند خواص کابل ها را طراحی کنند آورده شده است:

 

ماده انتخابی برای روکش کابل PVC (پلی وینیل کلراید) است. ارزان است و می توان آن را به راحتی با چاقو برش داد، به طوری که برداشتن غلاف - جدا کردن کابل - برای اتصال کانکتور را آسان تر می کند. PVC همچنین می تواند دمای بیش از 100 درجه سانتیگراد را تحمل کند.

 

خرید انواع کابل برق از فروشگاه زیتون کابل

 

در دماهای بسیار بالاتر، کابل‌های PVC دیگر نمی‌توانند خود را حفظ کنند و کابل‌هایی با مواد غلاف دیگر مورد نیاز است. بسته به محدوده دما، تولیدکنندگان از کوپلیمر پلی اولفین، پروپیلن فلوئورواتیلن، پلی تترا فلوراتیلن و همچنین سیلیکون استفاده می‌کنند که در قالب‌های پخت و در آدمک‌های بچه نیز یافت می‌شود. این مواد قادرند تا دمای 260 درجه سانتیگراد را تحمل کنند.

 

اگر گرمتر شود، ساختار کابل باید اساساً تغییر کند. در چنین مواردی، هم رشته های رسانا و هم کل کابل در یک نوار میکا و یک نوار فیبر شیشه ای پیچیده می شود. این امر دمای ثابت قابل تحمل را تا 650 درجه سانتیگراد افزایش می دهد. برخی از کابل ها حتی می توانند بیش از 1500 درجه را برای مدت کوتاهی تحمل کنند.

بیشتر بخوانید: کابل های قدرت با روکش پی وی سی

 

 

کابل های مقاوم در برابر حرارت کجا استفاده می شود؟
کابل های مقاوم در برابر حرارت برای دماهای شدید
هر جا که دمای "عادی" حاکم باشد، کابل های معمولی کافی هستند. کابل های دارای روکش PVC نیز می توانند گرما را در یک روز گرم تابستان تحمل کنند، به عنوان مثال در سیستم فتوولتائیک. در آنجا خواص دیگری مانند مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش مورد نیاز است. کابل های مقاوم در برابر حرارت در هر جایی که تجهیزات فنی می توانند دمای بیش از 100 درجه سانتیگراد را افزایش دهند استفاده می شود. به عنوان مثال، در محفظه موتور خودروها، زمانی که کابل‌های حسگرها از کنار قطعات داغ موتور عبور می‌کنند، این اتفاق می‌افتد.
 
همه چیز در خانه در گرمایش یا اجاق‌ها، لامپ‌های هالوژن یا سونا گرم‌تر می‌شود. در صنعت، دماهای کاملاً متفاوتی وجود دارد، به عنوان مثال، در کوره های نانوایی های بزرگ. گاهی اوقات می تواند تا بیش از 1000 درجه سانتیگراد در نیروگاه های زغال سنگ یا گاز یا در کوره های بلند در تولید فولاد برسد.
 
در ضمن، کابل هایی که به ویژه در برابر حرارت مقاوم هستند، معمولاً محدوده دمایی بیشتری به سمت پایین دارند. آنها همچنین برای استفاده در کوه ها یا قطب شمال مناسب هستند و این نوع کابل ها و کانکتورها نیز در رویدادهای ورزشی زمستانی مورد تقاضا هستند. این اجزا می توانند دمای یخ 40- درجه سانتی گراد یا کمتر را تحمل کنند.
 

 
چه کابل های مقاوم در برابر حرارت از LAPP موجود است؟
یک LAPP کلاسیک ÖLFLEX® HEAT 180 SiHF است که یک کابل برق و کنترل برای مهندسی مکانیک است. با دامنه وسیع دمایی خود از -60 درجه سانتیگراد تا +180 درجه سانتیگراد، اکثریت قریب به اتفاق کاربردها را پوشش می دهد، از جمله مواردی که روغن، الکل و بسیاری از مواد شیمیایی استفاده می شود.
 
ÖLFLEX® HEAT 125 MC/C MC «فقط» می تواند دمای 125 درجه سانتی گراد را مدیریت کند. در هر صورت، پلاستیک بدون هالوژن است، بنابراین کابل به ویژه برای مناطق پر رفت و آمد، هم در صنعت و هم در ساختمان های عمومی مناسب است. کابل دارای غلاف ساخته شده از پلاستیک متقاطع تابشی برای عملکرد بهتر آتش است.
 
ÖLFLEX® HEAT 650 SC می تواند دمای 650 درجه سانتیگراد را در عملکرد مداوم تحمل کند. خواص شگفت انگیز خود را از یک رشته نیکل و عایق ابریشم شیشه ای به دست می آورد - ایده آل برای استفاده در نیروگاه ها، در کوره های بلند یا در موتورها، بلکه برای ماژول های گرمایش و سیستم های پخت و پز.
 
LAPP دارای طیف گسترده ای از کابل های مخصوصاً مقاوم در برابر حرارت است، و نه فقط در محدوده کابل های کنترل صنعتی ÖLFLEX®. برخی حتی در برابر آتش مقاومت می کنند، مانند ETHERLINE® FIRE. سرعت انتقال داده بسیار بالا تا 10 گیگابیت بر ثانیه با کیفیت سیگنال بالا تا 100 متر در طول کابل را به دست می آورد. یک عایق هسته مبتنی بر پلی اولفین و بسته بندی هسته ها با یک نوار مخصوص ضد حریق، یک نوار ضد شعله را برای حداقل 120 دقیقه مسدود می کند - زمان کافی برای آتش نشانی برای کنترل آتش.
 
LAPP همچنین طیف گسترده ای از اتصالات مقاوم در برابر حرارت و لوازم جانبی مانند کانکتورهای EPIC® یا کابل های SKINTOP® را ارائه می دهد.